maandag 23 juli 2012

Inlezen

De verhalen zijn wisselend maar over het algemeen positief. Zowel de kinderen, als de ouders, als de donoren bij KID zijn van mening dat dit een goede manier was om een gezin te vormen.

In de zon op de camping lees ik het boek "Uit onbekende bron" van Mart Roegholt. De persoonlijke verhalen van de drie betrokken partijen bij KID intrigeren me. Ik ben nieuwsgierig naar hun beweegredenen, ervaringen en hun mening over KID. Vooral omdat ze terug kijken op hun leven en het effect dat het daarop gehad heeft. Met name de verhalen van de kinderen verslind ik.

Het boek gaat me zeker helpen bij het maken van de keus om wel of niet over te stappen naar een onbekende donor. Gisteren had ik na het lezen van een aantal verhalen het idee dat dit ook mijn weg moet worden. Vandaag is dat weer wat minder door het verhaal van een meisje dat regelmatig zich afvraagt wie haar vader is. Het verschil is dat zij een kind van een A-donor is en dus geen gegevens van haar donor kan krijgen. Dat zou voor mijn kindje niet gelden. Wel blijft het feit dat ook mijn kind, net als zij, opgroeid zonder een vader in haar leven. En dat is wat ze soms best wel mist.
Haar verhaal raakt me. De reden waarom ik met een bekende donor in zee ben gegaan sluit bij haar gevoel aan. Ik gun mijn kind om te weten waar hij vandaan komt, waarom hij is zoals hij is en om contact te hebben met de persoon waar hij voor 50% uit bestaat. Bij een onbekende donor kan dit pas na 16 jaar en dan moet de donor er ook open voor staan.

Het boek bevat nog meer verhalen van kinderen. Hun verhaal zal me gaan helpen bij het maken van de keuze. Ik weet wel dat ik meer dan ooit open sta voor het onbekende donorschap. Zo open dat ik overweeg om mijn laatst vergoede ivf poging niet met mijn huidige donor te doen maar om over te stappen naar IUI met een onbekende donor.
Maar dat is mijn gevoel van vandaag.... het zou morgen zo weer anders kunnen zijn!

7 opmerkingen:

  1. Succes met je keuze Femke!
    Ik heb voor dezelfde keuze gestaan.
    Liefs, Elisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien een vreemde vraag, misschien heb je het ook al wel ergens geschreven, maar waarom denk je dat je met een andere donor meer kans maakt? (ik snap het als die vraag te impertinent is hoor).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn donor zijn zaad is niet zo goed. Vandaar iui en icsi.

      Verwijderen
  3. Wij hebben twee kids van een bekende donor. Onze kinderen hebben regelmatig kontakt en hechten daar veel waarde aan. Wij vinden het ook niet onbelangrijk. Het is en blijft altijd jou keuze om voor onbekend te gaan. Voor kids is dat eigenlijk iets wat hun dan overkomt. Ik zou er nog eens goed over nadenken.
    Ien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook. Ben niet voor niks al 3 jaar proberen zwanger te worden met een bekende donor.
      Onbekend lijkt nu de meest reeele kans te geven om moeder te worden. Ik vind de keuze niet makkelijk en ben er dus al weer een tijdje mee bezig om hem te maken.

      Verwijderen
  4. Hai Femke,

    Ik wens je veel succes en ga je volgen. Ik ben net zelf een blog gestart over BAM moederschap en zit nog in helemaal in het beginproces. Fijn dus om te zien waar andere vrouwen mee te maken krijgen. Ik wens je veel succes!

    Groetjes,

    Viv

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je ook een log gestart bent! Zal hem onde mijn linkjes plaatsen.
      Succes met je traject.

      Verwijderen